Franchising – licensering af varemærker og metoder ved at drive forretning

Franchise er en metode til at gøre business af licenser varemærker. En tilbagevendende royalties gebyr at være den primære indtægtskilde, fremkomsten af franchise business går tilbage til 1850-erne. Det tidligste eksempel er barer i New South Wales, kan aftaler mellem disse barer og bryggerierne betragtes som grundlaget for moderne franchise forretninger. Yderligere eksempler på tidlig franchises omfatter telegraph system (drives af forskellige railroad virksomheder men kontrolleret af Western Union) og eksklusive aftaler mellem automobilfabrikanterne og lokale forhandlere.

Sigt franchise holder flere definitioner. Omfatter et væld af varierede forretningsforbindelser, følger franchises undertiden ikke deres juridiske definition i sig selv, eksempelvis en appliance vedligeholdelse franchise. I dette tilfælde, selv om de efter salg tjenester formodes at være udført af producenten, de tildele licensen til vedligeholdelse til en anden part, udtynding ned yderligere skillelinje mellem outsourcing og franchising.

En franchiseaftale er det første skridt mellem de villige parter; aftalen binder parterne sammen gennem kontraktbestemmelser, styrke yderligere ordninger for at sælge egne produkter eller tjenesteydelser gennem en anden person med licensen. Aftalen angiver også området i drift under koncessionshaveren, selvom udbyderen af franchise normalt benægter en komplet og eksklusive kontrol af koncessionshaveren over dette særlige område. Franchise i USA overholder jurisdiktion udstedt af statslige og føderale love, selvom der er ingen føderale registreringsdatabasen af franchising eller føderale arkivering krav til oplysninger. Dog er franchise indehavere forpligtet til at have en ensartet Franchise tilbyder cirkulære (ifølge Federal Trade Commission reglerne); Det hjælper til at afsløre forretningstransaktioner og indkøb, der stadig er involveret. Allerede nu erklæret Financial Times, at hvis salg af amerikanske franchise forretninger blev oversat til nationale produkt, de ville kvalificere som de 7 største økonomi i verden.

Franchise-baserede restauranter åbnede portene til bølgen af franchise forretninger i 1930 ‘ erne. Først kom de traditionelle sit-down restauranter (Howard Johnson’s) og derefter McDonalds i USA 1950s rendering en franchise business herredømme til det punkt hvor enkeltmandsvirksomhed virksomhed har bliver undtagelsen snarere end reglen.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *